Zmień język: PLENDE

Realizacje -> Copywriting - próbki tekstów

wróć na stronę główną

Copywriting - próbki tekstów

Anemią znużeni – jak zaradzić niedokrwistości?

            Anemia jest zespołem objawów chorobowych wynikających z obniżonego poziomu hemoglobiny we krwi. Inaczej nazywana niedokrwistością powoduje nadmierną męczliwość organizmu, co znacznie utrudnia funkcjonowanie zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Do innych towarzyszących jej dolegliwości należą: blada cera i łamliwość paznokci, skłonność do bólów oraz zawrotów głowy, jak również depresja czy zupełne wyczerpanie psychiczne i apatia.

            W wyniku anemii zostaje obniżona zdolność krwi do transportowania tlenu. Przyczyny tego stanu kategoryzowane są w następujący sposób:

  • utrata krwi (wynikająca z urazu ciała lub choroby),
  • upośledzone wytwarzanie erytrocytów (niedoborowe, hipoplastyczne, aplastyczne, dysplastyczne),
  • skrócony czas życia erytrocytów (zespół hemolityczny wrodzony, nabyty bądź mieszany).

Często powstanie anemii wywołuje także niewłaściwy sposób odżywiania się. Anemia związana jest też bezpośrednio z niedoborem żelaza (Fe) we krwi.

            Można wyróżnić grupy osób, które są szczególnie narażone na wystąpienie niedokrwistości. Są to:

  • kobiety, szczególnie będące w ciąży i karmiące piersią – z powodu zwiększonego zapotrzebowania pokarmowego,
  • osoby cierpiące na wszelkie schorzenia przewodu pokarmowego – wskutek mikroskopijnych krwawień wewnętrznych,
  • osoby stosujące dietę wegetariańską, które nie zastępują mięs i produktów nabiałowych wegetariańskimi źródłami żelaza (z racji ich nieznajomości),
  • osoby zażywające aspirynę – ze względu na krwawienia wewnętrzne, jakie może powodować,
  • dzieci będące w fazie wzrostu,
  • osoby starsze – ze względu na możliwe upośledzone wchłanianie.

Należy pamiętać, że anemia nie jest jednak chorobą, lecz jedynie objawem choroby! Stanowi niewątpliwie ostrzeżenie o tym, że organizm nie radzi sobie z dostatecznym dotlenienie krwi.         

            Oprócz wizyty u lekarza, który powinien ustalić konkretną przyczynę anemii, można zastosować pewne metody zwalczające ten objaw chorobowy. Poprawa powinna nastąpić w ciągu kilku kolejnych tygodni, jednak faktyczny rezultat podanych sposobów jest sprawą indywidualną i zależy od organizmu.

Czego unikać przy anemii?

            Starając się zapobiec niedokrwistości bądź ją zwalczyć, należy przestrzegać kilku żywieniowych zasad. Szczególnie odnoszą się one do spożywania kawy, herbaty oraz napojów gazowanych. Nie oznacza to całkowitej rezygnacji z nich – powinno się jednak unikać picia kawy i czarnej herbaty, w szczególności na godzinę przed oraz godzinę po posiłku. Wynika to z faktu, że te napoje mogą pogorszyć znacząco wchłanianie żelaza od 40 do aż 95%. Pomimo, że kawa i herbata pobudzają, jest to efekt krótkotrwały, po którym pogłębia się stan wyczerpania. Napoje gazowane z kolei mają w składzie olbrzymie ilości fosforanów, które również zaburzają wchłanianie żelaza z przyjmowanych posiłków. Podobnie należy w rozsądnych ilościach spożywać piwo, lody, żółte sery lub wypieki czy batony – w nich także znajdują się spore ilości fosforanów.

            Wchłanianie żelaza utrudniają także inne produkty spożywcze, takie jak czekolada oraz jagody i kabaczki, które zawierają szczawiany (blokujące wchłanianie podobnie jak fosforany).

Żelazne sposoby na uzupełnienie żelaza we krwi

            Pokarmów bogatych w żelazo jest całkiem sporo, można więc wybierać spośród ulubionych pokarmów. Warto wprowadzić do diety wątróbkę, białe mięso z kurczaka bądź ciemne z indyka. Ich regularne spożywanie może znacząco przyczynić się do wzrostu poziomu Fe we krwi. Również owoce i warzywa mają duże pokłady tego pierwiastka w swoim składzie, są wśród nich wiśnie i sok wiśniowy, rodzynki czy śliwki i bakłażany, a z warzyw: zielone liściaste (jak kapusta, botwina).

            Z rzadziej stosowanych pokarmów uzupełniających niedobory żelaza we krwi wymienia się jadalne glony morskie (glony nori oraz wodorosty z gatunku Laminaria). Poza wymienionymi dobrze jest wzbogacić posiłki o jajka, ciecierzycę i ostrygi, a miłośnikom przekąsek poleca się pestki dyni oraz słonecznika.

            Sporządzanie i spożywanie naparów z określonych ziół dostarcza organizmowi potrzebnej dawki żelaza. Suszone liście ziół można nabyć w sklepach zielarskich oraz sklepach ze zdrową żywnością. Przy anemii szczególnie poleca się pokrzywę, a także liście mniszka lekarskiego oraz szczawiu kędzierzawego. Ziołową herbatę można zaparzać z każdej z wymienionych roślin, ale również ze wszystkich trzech naraz. Kuracja naparami nie powinna jednak trwać dłużej niż dwa tygodnie. Świeżą pokrzywę często gotuje się na parze, w smaku przyrównuje się ją do nieco smaczniejszej wersji szpinaku. Przy świeżej pokrzywie należy uważać na liście, które porośnięte są włoskami drażniącymi skórę (suszone tracą tą właściwość).

Pomocne pierwiastki i witaminy

            Przydatne przy wchłanianiu żelaza z pokarmów są także odpowiedni dawki miedzi zawarte w: podrobach, owocach morza, orzechach i roślinach strączkowych oraz melasie.

            Wspomagają je również witamina C (w dawce dziennej 500 mg) i witamina E (dziennie 200 j.m.), jak i właściwe dawki kwasu foliowego (0,5-1 mg) i witaminy B12 (1000-2000 mcg).

Uwaga na…

cynk, a także wapń i błonnik. Spożywanie cynku w nadmiernych ilościach często prowadzi do obniżenia poziomu miedzi, a wskutek tego do powstania anemii. Natomiast przeczyszczające właściwości błonnika w zbyt wielkich dawkach powodują wydalenie żelaza z organizmu jeszcze przed jego wchłonięciem. Otręby niektórych zbóż – podobnie, jak duże dawki wapnia – zawierają kwas fitynowy znacznie hamujący proces przyswajania żelaza.

 Sprawdź inne nasze teksty

Grantobiorca: Comluk interactive Łukasz Kłossowski uzyskał wsparcie udzielone w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Poddziałanie 1.5.2 Wzmocnienie konkurencyjności kluczowych obszarów gospodarki regionu. Wartość grantu: 23 535,33 zł